Å gi to alternativer er en fin teknikk for å hjelpe med beslutning. Du kan bruke teknikken under flere av salgsprosessens stadier. Likevel pleier den ofte å gå igjen under møtebooking og under closing delen av salgsprosessen.

 

Under møtebooking

Når du ringer for å booke et møte, kan du bruke alternativsteknikk når du skal avtale møtetidspunkt. "Passer det best for deg på tirsdag eller onsdag?".

 

Under closing

På samme måte kan det brukes når du skal close en kunde. "Skal du ha løsningen med .. eller uten ..?".

 

Hvorfor fungerer dette?

For den du prøver å booke møte med, eller close, blir de lett ledet på vei mot å velge et av alternativene du gir. Hvis du bruker et lukket spørsmål istedet, slik som "Passer det for deg å ha et møte på tirsdag?" så blir alternativene du kan få som svar enten "ja" eller "nei".

Vi mennesker er ofte reaktive på omgivelsene våre. Når vi får spørsmål vil vi ofte automatisk svare i henhold til de rammene vi blir gitt.

Kommer du til å bruke teknikken når du booker møter eller når du skal close kundene dine?